Άνω και κάτω: Δύο φωτογραφίες του Ηρωδείου από τον 19ο αι. πριν από την αναστήλωσή του (AcroBase). |
Τα ρωμαϊκά μνημεία, που πολλά διασώζει η Αθήνα, είναι και αυτά αντιπροσωπευτικά δείγματα της ρωμαϊκής τέχνης, η οποία χαρακτηρίζεται από πληθώρα δανείων από την κλασική τέχνη της Ελλάδας –κυρίως με διαφορετικό περιεχόμενο– την οποία οι Ρωμαίοι αξιοποίησαν, θεωρώντας την ως την ύψιστη μορφή του ελληνικού πνεύματος. Το αποτέλεσμα ήταν έργα τέχνης, «ελληνορωμαϊκής» τεχνοτροπίας, τα οποία επηρέασαν την όψη του δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού και συνεχίζουν ως σήμερα. Μάλιστα, πολλά παλαιότερα μνημεία δέχτηκαν επεμβάσεις από τους Ρωμαίους ή σωτήριες επιδιορθώσεις.
Δύο ακόμη σταθερά μνημεία της αθηναϊκής τοπογραφίας, δείγματα της ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής, είναι το Ωδείο του Ηρώδου του Αττικού και το Μνημείο του Φιλοπάππου.
To Ωδείο του Ηρώδου του Αττικού
Διαστάσεων 9.80 Χ 9.30 μ. το μνημείο, περιελάμβανε τον ταφικό θάλαμο και ήταν κτισμένο από λευκό πεντελικό μάρμαρο σε βάθρο ύψους 3,08 μ. από πωρόλιθο επενδυμένο με πλάκες μαρμάρου από τον Υμηττό. Η βόρεια πλευρά που είναι ορατή από την Ακρόπολη ήταν η πρόσοψη του μνημείου και είχε πλούσιο αρχιτεκτονικό διάκοσμο. Κτίσθηκε επάνω στον τάφο του Φιλοπάππου και συνδυάζει ελληνικά και ρωμαϊκά τεχνοτροπικά και μορφολογικά στοιχεία. Υπάρχουν ανάγλυφα που δείχνουν τον νεκρό να εκτελεί τα αξιώματά του και γλυπτά του ιδίου ως φιλοσόφου καθώς και των βασιλικών προγόνων του. Σώζονταν πέντε επιγραφές της πρόσοψης μέχρι τα μέσα του 15ου αιώνα, όταν ο Κυριακός ο εξ Αγκώνος τις αντέγραψε. Οι τρεις που είναι χαραγμένες κάτω από τα αγάλματα δίνουν τα ονόματα των απεικονιζόμενων προσώπων. Η κεντρική μορφή ήταν ο Φιλόπαππος, γιος του Επιφάνους, αριστερά ο Αντίοχος, γιος του βασιλέα Ιουλίου Αντιόχου Φιλoπάππου, και δεξιά ο βασιλιάς Σέλευκος Νικάτωρ, γιος του Αντιόχου.
Οι ανασκαφές στην περιοχή του μνημείου ξεκίνησαν το 1898 και το 1940 πραγματοποιήθηκε συμπληρωματική διερευνητική ανασκαφή.
Οι ανασκαφές στην περιοχή του μνημείου ξεκίνησαν το 1898 και το 1940 πραγματοποιήθηκε συμπληρωματική διερευνητική ανασκαφή.
Σύμφωνα με νεότερες έρευνες, διαπιστώθηκε ότι αρχιτεκτονικά μέλη από την ανωδομή του μνημείου χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή του Μιναρέ στον Παρθενώνα.
Μ.Μ. texnografia
Μ.Μ. texnografia
Πηγές:
-Προϊστορική και Κλασική Τέχνη
-Υπουργείο Πολιτισμού (odysseus.culture)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου