Σύνταγμα των τυραννοκτόνων Αρμόδιου και Αριστογείτονα Αντίγραφο από την έπαυλη του Αδριανού |
Κατά τη διάρκεια των λεγόμενων σκοτεινών αιώνων, κατά τον 9ο και τον 8ο αιώνα π.Χ., η συνηθισμένη μορφή διακυβέρνησης ήταν η μοναρχία, η βασιλεία. Μολονότι η πολιτειακή εξέλιξη για κάθε πόλη-κράτος υπήρξε διαφορετική, με το ξεκίνημα του ιστορικού βίου της πόλης-κράτους, στα περισσότερα από τα κράτη η αριστοκρατία θα καταλύσει την εξουσία των βασιλέων, που παρακμάζει, και θα την αναλάβουν πλέον οι άριστοι, εκείνοι που αντλούν τη δύναμή τους από την καταγωγή και την ιδιοκτησία γης, μια κληρονομική αριστοκρατία πολεμιστών που κατέχει άλογα και όπλα.
Ιππέας μπροστά στο άλογό του μαζί με έναν τελετάρχη και έναν βοηθό. 442-438 π.Χ. (λίθος της δυτικής ζωφόρου του Παρθενώνα). |
Αμφορέας με παράσταση τυραννοκτόνου |
Να σημειώσουμε ότι πολλοί από τους τυράννους αναδείχθηκαν σε ευφυείς ηγεμόνες που φρόντισαν για την ανάπτυξη της πόλης τους και τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των πολιτών. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι ο Θρασύβουλος της Μιλήτου, που στα τέλη του 7ου αιώνα π.Χ. υπερασπίστηκε την πόλη του από τους Λυδούς, και ο Πολυκράτης της Σάμου, τον 6ο αιώνα π.Χ., ο οποίος ανέδειξε σε μεγάλη δύναμη το νησί του πραγματοποιώντας σημαντικά έργα (π.χ. το ευπαλίνειο όρυγμα) και βελτιώνοντας τη ζωή των πολιτών, αναγκάζοντας, παρ’ όλα αυτά, τους δύο σύγχρονούς του ποιητές, Αλκαίο και Σαπφώ, να οδεύσουν προς την εξορία, και τον Πυθαγόρα να μετοικήσει στην Ιταλία για να ιδρύσει τη σχολή του.
Στην Κόρινθο, στα μέσα του 7ου αι. π.Χ., ο Κύψελος, συγγενής των Βακχιαδών, ανέτρεψε το ολιγαρχικό καθεστώς που είχαν εγκαθιδρύσει εκείνοι και ανήλθε στην εξουσία. Ακολούθησε ο γιος του Περίανδρος που ηγήθηκε της πόλης επί περίπου 40 χρόνια και καθιερώθηκε ως χαρακτηριστικός τύπος κακού τυράννου. Στην εποχή του Περιάνδρου η Κόρινθος αναδείχθηκε σε μία από τις πλουσιότερες και ισχυρότερες ναυτικές πόλεις της Ελλάδας. Η τυραννίδα ανατράπηκε λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του Περιάνδρου, στα τέλη του 580 π.Χ. Επίσης, την ίδια περίοδο με τον Κύψελο στην Κόρινθο ηγήθηκε της πόλης των Μεγάρων ο Θεαγένης, ο οποίος συνέβαλε στον οικονομικό και στον πνευματική βίο της πόλης αυτής, καθιστώντας την μητροπολιτικό κέντρο με πολλές αποικίες. Η Σικυώνα, πάλι, με την οικογένεια των Ορθαγοριδών, θα διατηρηθεί για περισσότερο από έναν αιώνα (7ος αι.-510 π.Χ.), συντελώντας στην εξασθένιση της παλαιάς αριστοκρατίας και στη διεύρυνση έκτοτε του κύκλου της πολιτικής ζωής.
Η τυραννίς, επίσης, επικράτησε σε πολλές πόλεις της Σικελίας, ευνοημένη από τις ιδιαίτερες συνθήκες, εξαιτίας των έντονων αντιπαραθέσεων του γηγενούς πληθυσμού με τα διαδοχικά κύματα των αποίκων, αλλά και το ότι συνόρευαν με τους Ετρούσκους και τους Καρχηδόνιους, μια συνεχόμενη απειλή για τους αποίκους.
Στη συνέχεια, έχουμε στην Αθήνα την τυραννίδα των Πεισιστρατιδών, γνωστή από τις αφηγήσεις του Αριστοτέλη και του Ηροδότου, οι οποίοι θεωρούν ότι η τυραννίδα επήλθε ως κατακλείδα της διαμάχης των τριών παρατάξεων – Πεδινοί, Παράλιοι και Διάκριοι (οι φτωχοί, άνθρωποι των λόφων).
Στη συνέχεια, έχουμε στην Αθήνα την τυραννίδα των Πεισιστρατιδών, γνωστή από τις αφηγήσεις του Αριστοτέλη και του Ηροδότου, οι οποίοι θεωρούν ότι η τυραννίδα επήλθε ως κατακλείδα της διαμάχης των τριών παρατάξεων – Πεδινοί, Παράλιοι και Διάκριοι (οι φτωχοί, άνθρωποι των λόφων).
Ο τύραννος Πεισίστρατος |
Η αρχαία Κόρινθος |
Η ευμάρεια της πόλης των Αθηνών επί τυραννίας συνεχίστηκε και μετά τον θάνατο του Πεισίστρατου, από τους γιους του, Ιππία και Ίππαρχο. Μην ξεχνάμε φυσικά ότι εξαιτίας της δολοφονίας του Ίππαρχου, το 514 π.Χ., απονεμήθηκε στους δύο δολοφόνους (Αρμόδιο και Αριστογείτονα) ο τίτλος των τυραννοκτόνων και τους επιδαψιλεύθηκαν ύψιστες τιμές. Κατόπιν, η τυραννία του Ιππία έγινε σκληρότερη με αποτέλεσμα οι Αθηναίοι αριστοκράτες να στραφούν στους Σπαρτιάτες ζητώντας βοήθεια. Ο βασιλιάς Κλεομένης Α’ πολιορκεί την Αθήνα και αναγκάζει τον Ιππία σε φυγή. Την επαύριον της πτώσης του Ιππία άρχισε η διαμάχη του Αλκμεωνίδη Κλεισθένη, γιου του εχθρού του Πεισίστρατου, και του Ισαγόρα. Από τη σύγκρουση αυτήν θα προέκυπτε η πιο σημαντική μεταρρύθμιση που γνώρισε ποτέ στην ιστορία της η Αθήνα, ανοίγοντας τον δρόμο προς ένα νέο καθεστώς, τη δημοκρατία.
Παρ’ όλα αυτά, μια άλλη κηλίδα που σημαδεύει την ιστορία της Αθήνας είναι και οι Τριάκοντα Τύραννοι. Μετά το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου οι Λακεδαιμόνιοι θα επιβάλουν στους ταπεινωμένους και γονατισμένους Αθηναίους ένα ολιγαρχικό καθεστώς τρόμου από τριάντα δεσποτικούς άρχοντες, οι οποίοι καθίστανται απόλυτοι κύριοι της πόλης, με επικεφαλής τον Θηραμένη και τον Κριτία, ο οποίος μετά θα καταδικάσει σε θάνατο τον πρώτο και θα κυριαρχήσει. Περί τους οκτώ μήνες οι Τριάκοντα θα εξοντώνουν τους δημοκρατικούς σφαγιάζοντάς τους ανελέητα (περίπου 1.500). Στο τέλος του θέρους του 403 π.Χ. ο Κριτίας ανατρέπεται από τον Θρασύβουλο και η Αθήνα γίνεται ξανά δημοκρατία.
Το Ολυμπιείον |
Στην Ανατολή, οι Πέρσες συχνά χρησιμοποίησαν τους τυράννους για να ελέγξουν τις ελληνικές πόλεις της αυτοκρατορίας τους. Στη Δύση, όπου είχε ριζώσει η στρατιωτική μοναρχία, η δημοτικότητα του Γέλωνος των Συρακουσών απορρέει από τη νίκη του επί των Καρχηδονίων, το 480 π.Χ., του αδελφού του Ιέρωνα, το 474 π.Χ., επί των Ετρούσκων, και του ισχυρότερου από όλους, του Διονύσιου Α’ των Συρακουσών, ο οποίος ανέλαβε την εξουσία εκμεταλλευόμενος τη νέα απειλή της πόλης από τους Καρχηδόνιους.
Ιέρων Β' των Συρακουσών |
Εν συνόψει, οι μεγάλοι τύραννοι αναδείχθηκαν σε ευφυείς ηγεμόνες, προωθώντας τις τέχνες και αφήνοντας παρακαταθήκη ονομαστά οικοδομήματα και συμβάλλοντας αποφασιστικά στην ευημερία των υπηκόων τους. Επιπλέον, οι πρώιμες τυραννίδες διευκόλυναν γενικά τη μετάβαση από την κλειστή αριστοκρατία σε πιο φιλελεύθερα πολιτεύματα.
Το ενδιαφέρον τους όμως για την πολιτική ήταν ανασταλτικό εφόσον οι Έλληνες δεν μπόρεσαν ποτέ να ανεχθούν ένα πολίτευμα στο οποίο δεν συμμετείχαν και για αυτό τον λόγο η διατήρηση των τυραννίδων έγινε δυνατή μόνο με τη βία ή λόγω εξαιρετικών συνθηκών. Σε σχετικά πρώιμους χρόνους, λοιπόν, η τυραννίς προσέλαβε αρνητική σημασία και κατέστη ένα πολίτευμα μισητό για ολόκληρο τον αρχαίο ελληνικό κόσμο. Μάλιστα, στην πλατωνική αξιολόγηση των πολιτευμάτων ο σοφός βασιλιάς καταλαμβάνει την κορυφή της κλίμακας, ενώ ο τύραννος, ο χείριστος και πιο δυστυχισμένος από όλους τους ανθρώπους, βρίσκεται στη βάση της ενώ στον Αριστοτέλη, θεωρήθηκε το χειρότερο όλων των πολιτευμάτων.
Ευπαλίνειο όρυγμα |
Μαρίνα Μαραγκού
Πηγές:
Κλοντ Μοσέ: Επίτομη ιστορία της αρχαίας Ελλάδας (εκδόσεις Παπαδήμα)
ΕΑΠ, Ελληνική ιστορία, ο αρχαίος ελληνικός κόσμος, τόμος Α’
Εγκυκλοπαίδεια, ΠΛΜ (εκδόσεις ΠΑΠΥΡΟΣ)
Κλοντ Μοσέ: Επίτομη ιστορία της αρχαίας Ελλάδας (εκδόσεις Παπαδήμα)
ΕΑΠ, Ελληνική ιστορία, ο αρχαίος ελληνικός κόσμος, τόμος Α’
Εγκυκλοπαίδεια, ΠΛΜ (εκδόσεις ΠΑΠΥΡΟΣ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου