
Ο χριστιανισμός, με την υποστήριξη του Κωνσταντίνου
Α’ (305-337) και με την έκδοση ενός αυτοκρατορικού διατάγματος στη Ρωμαϊκή
Αυτοκρατορία, το 311, περί ανεξιθρησκίας, αρχίζει να εδραιώνεται. Είναι ένα
γεγονός που εγκαινιάζει μια νέα εποχή για όλη την αυτοκρατορία, που εκτείνεται
ακόμη από την Ισπανία και τη Βρετανία ως τον Ευφράτη και από τον Ρήνο και τον
Δούναβη ως τη Βόρεια Αφρική. Με την ίδρυση μιας νέας πρωτεύουσας, της
Κωνσταντινούπολης, της Νέας Ρώμης, 324-330, την οριστική διαίρεση του κράτους
σε ανατολικό και δυτικό, το 395, την κατάλυση του δυτικού από γερμανικά φύλα,
το 476, και τη διάσωση του ανατολικού, όπου επικρατούσε η ελληνική γλώσσα και
θα λέγαμε ευρύτερα, ο ελληνικός πολιτισμός, η αυτοκρατορία, το ανατολικό τμήμα
της, χωρίς να διακόπτεται η συνέχεια, εξαιτίας των προηγούμενων λόγων που
αναφέρθηκαν, θα αποκτήσει μια νέα φυσιογνωμία.
Πρέπει όμως να επισημάνουμε, ωστόσο, ότι ως το τέλος
της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453, οι
αυτοκράτορες ονόμαζαν τους εαυτούς τους βασιλείς και αυτοκράτορες Ρωμαίων.
Επιπροσθέτως, οι κάτοικοι αποκαλούνταν Ρωμαίοι και, από τον 4ο αιώνα, το δυτικό
τμήμα και ύστερα όλη η επικράτεια έφερε το ανεπίσημο όνομα Ρωμανία. Εξάλλου, μέχρι και σήμερα, το όνομα Ρωμαίοι, που η λαϊκότερη
μορφή του είναι Ρωμιοί, δηλώνει τον επικρατέστερο γλωσσικά και πολιτισμικά λαό
της αυτοκρατορίας, τον ελληνικό, όπως λέει και ο Ζακυθηνός.


Σήμερα καταλήγουμε στο ίδιο συμπέρασμα όχι από
ιδεολογική πρόθεση αλλά εκτιμώντας τα πολιτισμικά στοιχεία που έχουν κληρονομηθεί
από τους Νεοέλληνες. Οι βυζαντινές σπουδές έχουν αποκτήσει στις ημέρες μας
ευρύτητα και βάθος, υπολογίζοντας τον βυζαντινό πολιτισμό ως ένα αξιοσημείωτο
κομμάτι του παγκοσμίου πολιτισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου