(Αλεξάνδρεια, περίπου 370-415). Αλεξανδρινή φιλόσοφος της Νεοπλατωνικής
Σχολής και πρώτη γυναίκα που διακρίθηκε στα μαθηματικά και στην αστρονομία και μάλιστα με
λόγιο και επιστημονικό τρόπο. Πατέρας της ο Θέων, διάσημος μαθηματικός και
αστρονόμος, που συνέγραψε σχόλια στα Στοιχεία του Ευκλείδη, ενώ επίσης ήταν και
διευθυντής του Μουσείου, το οποίο ανέλαβε η ίδια μετά τον θάνατό του. Η ομορφιά
της, η ευγλωττία της και συνάμα η μετριοφροσύνη της, σε συνδυασμό με τα
αξιοσημείωτα πνευματικά της χαρίσματα την έκαναν να προσελκύει μεγάλο αριθμό
μαθητών. Μέσα σε αυτούς τους μαθητές ήταν και ο μετέπειτα επίσκοπος Πτολεμαΐδας,
Συνέσιος ο Κυρηναίος.
Γι’ αυτόν τον λόγο υπήρξε το επίκεντρο έντασης και αναταραχής
μεταξύ χριστιανών και μη χριστιανών, που ταλάνισαν την Αλεξάνδρεια πολλές φορές.
Μετά την άνοδο του Κυρίλλου στον πατριαρχικό θρόνο της Αλεξάνδρειας το 412, η
Υπατία δολοφονήθηκε με απίστευτη αγριότητα (διαμελίσθηκε) από μοναχούς και μια
φανατική ομάδα χριστιανών οπαδών του Κυρίλλου, χρησιμοποιώντας υποτίθεται ως
πρόφαση τη σχέση της με τον Ορέστη, ειδωλολάτρη έπαρχο της πόλης. Ανεξάρτητα
από το αληθινό κίνητρο της δολοφονίας της, μετά το γεγονός αυτό έφυγαν πολλοί
λόγιοι από την Αλεξάνδρεια με συνέπεια τον μαρασμό της πλέον ως σημαντικό
κέντρο μάθησης.
Έγραψε σχόλια στην Αριθμητική του Διοφάντη του Αλεξανδρέως,
στα Κωνικά του Απολλώνιου και στον αστρονομικό κανόνα του Πτολεμαίου, έργα τα
οποία δεν διασώζονται. Από την αλληλογραφία της με τον Συνέσιο μαθαίνουμε ότι
η φιλόσοφος κατασκεύαζε αστρολάβους για τη μέτρηση των πλανητών, των αστέρων
και του Ήλιου, καθώς επίσης και συσκευές για την απόσταξη του νερού, υδρόμετρο,
μετρητές στάθμης κ.ά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου